energie tegen inkoopprijzen

In tegenstelling tot veel andere grondstoffen zijn de markten voor elektriciteit, aardgas, olie en hernieuwbare energie complex en voortdurend in beweging. De prijs van de meeste energieproducten verandert elk uur. Het voorspellen van energieprijzen wordt een grotere uitdaging wanneer u naast fundamentele economische factoren – zoals vraag en aanbod – ook rekening houdt met politieke, regelgevende en financiële factoren.

Wij proberen de kosten van uw energie zo laag mogelijk te houden. Daarom leveren wij Energie tegen inkoopprijzen onnodige kosten te besparen, en efficiënte diensten te leveren. Het is dezelfde prijs als de grote energieleveranciers wanneer u energie koopt op de groothandelsmarkt. Dat is niet waar wij marge maken. Voor elektriciteit verandert de prijs elk uur, en voor gas verandert hij elke dag.

Welke energie-inkoopstrategie is de beste?

Er is geen manier om 100 procent correcte aankoopbeslissingen te nemen op de markt, of u nu een investeerder bent die aandelen koopt en verkoopt, of een energiemanager die stroom koopt voor een bedrijf.

Een onverwachte weersverandering kan van invloed zijn op de vraag naar elektriciteit en de prijzen, net zoals een plotseling, onvoorzien conflict in een ander land van invloed kan zijn op de aandelenkoers van een bedrijf.

Een energiekoper kan grotere gevolgen ondervinden als de markt in beide scenario’s verkeerd getimed is. Beleggen in de aandelenmarkt op een ongelegen moment kan worden voorkomen als een langetermijnbelegger de verkeerde aankoop doet. Het is nog steeds mogelijk winst te maken als hij lange tijd aanhoudt.

Een gemeenschappelijke aanpak voor de aankoop van energie

Er zijn veel manieren voor bedrijven om energie in te kopen, ook commerciële en industriële. Hieronder volgen twee veel voorkomende strategieën die door bedrijven worden gebruikt:

Vaste prijs op tijd strategie:

Via deze strategie kunnen bedrijven een prijs voor de komende jaren vastzetten door voor jaren stroom in te kopen voor de duur van het contract. Het kan helpen bij de budgettering op lange termijn omdat het de kostenzekerheid tijdens de looptijd van het contract verzekert. Wanneer kopers op het juiste moment de markt betreden, wanneer de prijzen dicht bij het dieptepunt liggen, zullen zij gedurende die hele periode profiteren. Het is begrijpelijk dat als de markt na de ondertekening van het contract nog verder daalt, het contract op lange termijn niet meer zo aantrekkelijk zal lijken.

Flexibele inkoopstrategie:

Een flexibele inkoopstrategie is een andere optie die bedrijven kunnen gebruiken. Bij deze methode doen de inkopers meerdere aankopen in de tijd in plaats van één keer naar de markt te gaan en één grote aankoop te doen. Een energiemanager kan bijvoorbeeld gedurende twee jaar elke zes maanden de prijs vaststellen voor 25 procent van de belasting van een bedrijf. Op die manier kunt u zich in de loop van de tijd aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, terwijl u toch uw budget kunt voorspellen.

Hoe kan de prijsvolatiliteit worden beschermd?

Uiteindelijk biedt de flexibele strategie een grotere bescherming tegen risico’s. Met deze aanpak kan een bedrijf profiteren van prijsdalingen, terwijl het weet dat eventuele stijgingen zullen worden beperkt.

Er is geen pasklare strategie als het gaat om het bereiken van uw bedrijfsdoelstellingen, het beheersen van risico’s en het bereiken van budgetzekerheid, dus het is belangrijk om na te gaan of uw huidige strategie u in die richting stuurt.